I kender det sikkert. Corporate nyhedsbreve fra afdelingen, HR, kommunikationsafdelingen, osv. Opfordringer til at bidrage med historier og links til forskellige lukkede fora, hvor der kan deles og netværkes. Men hvorfor skal vi dog tvinges til at bruge tid og kræfter på at lave en masse indhold, som næsten aldrig bliver læst og tit kun findes i et statisk format, der ikke tillader kommentarer og opfølgning?
Jeg blev i sidste uge gjort opmærksom på begrebet “dark social media“. Altså, den mørke, lukkede del af vores sociale færden på nettet. Det inkluderer bl.a. alle de emails, vi sender. Alle links vi deler på MSN, Google Chat, osv. Den type kommunikation er velegnet til simple budskaber, som ikke kræver opfølgning. Men er sjældent særlig egnet til diskussion og uddybning med flere parter. Det synes jeg i hvert fald ikke. Så hvorfor ikke trække den ud af mørket?
Vi bruger i dag meget tid på de sociale medier i personlige sammenhænge. Vi deler vores oplevelser og erfaringer vidt og bredt på Facebook, Twitter, Instagram, etc. Vi laver aftaler og bliver inviteret til fødselsdage og fester. Kommerciel markedsføring, branding og dialog med vore kunder er også et kæmpehit. For det er vældigt effektivt! Hvorfor ikke i højere grad bruge disse eksisterende medier som erstatning for (eller bare udvidelse af) noget af den kommunikation, vi har med vore kolleger, samarbejdspartnere og andre som vi synes er interessante rent professionelt?
Jeg er ganske udmærket klar over, at nogen med det samme vil råbe vagt i gevær ved tanken om at skulle kommunikere i arbejdssammenhæng på sociale medier. Hvad med sikkerhed? Fortrolighed? Bevares, det er heller ikke ideen at samtlige forretningshemmeligheder skal lægges ud på Facebook. Og det da heller ikke sikkert, at dette egner til alle brancher. Men er det ikke den vej, vi bevæger os? Jeg håber det. Og jeg glæder mig til den dag, hvor jeg ikke skal modtage flere PDF-nyhedsbreve med historier som aldrig bliver læst, og hvor jeg ikke behøver at logge ind på et intranet for at finde informationer, som overhovedet ikke er fortrolige.
Gør du ikke?
(foto: Communication breakdown by RiverRatt3 / CC-BY-SA-2.0)
Wee, endnu et nyhedsbrev…
I kender det sikkert. Corporate nyhedsbreve fra afdelingen, HR, kommunikationsafdelingen, osv. Opfordringer til at bidrage med historier og links til forskellige lukkede fora, hvor der kan deles og netværkes. Men hvorfor skal vi dog tvinges til at bruge tid og kræfter på at lave en masse indhold, som næsten aldrig bliver læst og tit kun […]