Dansk kunstlivs enfant terrible, Uwe Max Jensen — som laver kunst bl.a. ved at pisse skulpturer af — er pissesur på dagbladet Politiken fordi en af deres kunstanmeldere brugte så meget onlinesværte på ENDO-ECTO:
I Nordjyske i går skriver UMJ, at ENDO-ECTO har “kastet hele 10 (ti!) artikler af sig i Politiken (i den skrevne avis og på nettet)”. Det er sådan set OK, synes UMJ, som også finder ENDO-ECTO “interessant og spektakulær” — men, og nu kommer det store men — “Politikens ekstreme fokus på Phillip Warnell’s tarmkunst afslører en ganske tydelig diskrepans i Politikens forhold til kunst, der berører det anale tema”.
UMJ minder om, at han allerede i juli 2007 placerede en lort på byggegrunden af kunstmuseet Heart i Herning. Men medens Politiken altså har givet Phillip Warnell optimal opmærksomhed, så har avisen valgt fuldstændig at fortie tilstedeværelsen af UMJ’s lorteværk i Herning:
Dermed gør Politiken sig skyldig i at forskelsbehandle danske og udenlandske kunstnere, der arbejder med anale tematikker. Det skyldes sandsynligvis, at avisen på provinsiel maner snobber for det internationale.
UMJ har bare misforstået en ikke helt uvæsentlig ting. ENDO-ECTO handlede ikke om lort og anal kunst. Dels er det pågældende pillekamera designet til at affotografere tolvfinger-, tynd- og tyktarmen — men ikke de rektale dele af fordøjelsesapparatet — og dels kom kameraet under seancen her på Medicinsk Museion ikke længere ned i Phillip end til mavesækken. Så UMJ’s status som Danmarks ledende analkunstner forbliver uanfægtet.