Fokus på følelser, kvindesygdomme og reparationer gennem håndarbejde

I efteråret sætter Medicinsk Museion fokus på håndarbejde og dets positive indflydelse på mental sundhed og trivsel. Gennem spændende arrangementer om krop og sind, udforsker vi håndarbejdet og dets bidrag til menneskets sundhed og velvære.

Workshop med Følsomt broderi om krop og følelser (udsolgt)
25. september kl. 19
Har du nogensinde haft en sorgfuld knude i maven? Har du følt sommerfugle flakse omkring? Eller får du røde kinder, når vreden bruser? Denne aften udforsker vi alle de menneskelige følelser i selskab med Kris Jensen fra Følsomt Broderi. Aftenen starter med en inspirerende talk med museets forsker Adam Bencard, der fortæller om menneskets forhold til følelser gennem historien. Herefter guider Kris i frihåndsbroderi med fokus på bogstaver og tekst. Når alle er godt i gang med broderiet, vil Kris fortælle om sit følsomme broderi og læse op af tekster om krop og følelser – både fra museets arkiv og den store verdenslitteratur. Desværre allerede udsolgt.

Workshop: Hækl en livmoder med Rose Svane
31. oktober kl. 19
Denne aften sætter vi fokus på underbelyste kvindesygdomme. Vær med til at hækle din egen kunstneriske fortolkning af en livmoder i selskab med Danmarks hækledronning Rose Svane, og hør menstruationsblodsforsker Isabella Jarsmer fortælle om forskning i kvindesygdomme. Aftenen begynder med hækling guidet af Rose Svane, der præsenterer mønster og kreative fortolkninger af livmoderen. Når alle er godt i gang med at hækle, vil Isabella Jarsmer give os et indblik i sin forskning inden for menstruationsblod og kvindesygdomme. Hun vil også tale om de strukturelle forskelle i forskning i kvindesygdomme.
Find billetter: Workshop: Hækl en livmoder med Rose Svane

Workshop: Gyldne sting med Anna Kjær Voss
17. november kl. 11
Menneskets krop går i stykker – i barndommens udfordrende lege og alderdommens skrøbelighed. Det samme gælder de ting, vi omgiver os med. Så hvordan kan vi reparere brud og begynde at acceptere dem som en del af det levede liv? Måske med tanke på kintsugi, den traditionelle japanske praksis, hvor man reparerer porcelæn, der er gået itu, med guld for at fremhæve og forskønne skaderne. Samme filosofi findes i visible mending. Huller og skrammer i vores tøj vidner om brug, det er et slid der tilskrives værdi og som skal fremhæves, ikke skjules. Denne formiddag skal vi reparere med nål og tråd guidet af Anna Kjær Voss. Fokus er på reparationsteknikkerne lærredsstopning, parachute stitch og scotch darning, som vil blive udført med gylden tråd på gamle hospitalstekstiler.
Find billetter: Workshop: Gyldne sting med Anna Kjær Voss

Se alle tre workshops