Appendix

Helsefonden støtter undervisningsprojekt målrettet SOSU

Medicinsk Museion har fået tildelt 440.000 kr. fra Helsefonden til at udvikle fire rejsekufferter fyldt med spændende genstande fra museets samling - samt undervisningsmateriale.

Nyt undervisningsprojekt: Genstandskufferter til SOSU-uddannelser
På Medicinsk Museion er vi glade for nu at kunne realisere et projekt, vi længe har ønsket os – at bringe elever på landets Social- og Sundhedsassistentuddannelser helt tæt på museets historiske genstande. Museet har fået tildelt 440.000 kr. fra Helsefonden til over de næste to år at udvikle fire rejsekufferter fyldt med spændende genstande fra samlingerne og tilhørende undervisningsmateriale. Kufferterne er færdige i 2026.

Genstandsbaseret undervisning til hele landet
Medicinsk Museion har hver eneste uge besøg af SOSU-elever, der skal på omvisning i museets udstillinger. Emner som medicinhistorie, hygiejne, pleje og sundhed er centrale i de studerendes uddannelsesforløb. I vores nye projekt bruger vi udelukkende genstande fra museets ”parallelsamling”. Det betyder, at vi kan lade de studerende opleve genstandene helt tæt på – de må røre, dufte og anvende alle genstande i kufferten. Med den tilgang håber vi, at vi kan gøre et besøg på Medicinsk Museion endnu mere relevant for eleverne og skabe grobund for dialog, læring og faglig indsigt. Udover at skabe ny undervisning til klasser på museet, er det en ambition, at vi med det nye tilbud skal nå SOSU-elever nationalt, da kufferterne skal kunne sendes ud til uddannelsesinstitutioner over hele landet.

Samarbejde med SOSU H
For at sikre den undervisningsfaglige relevans bliver genstandskufferterne udviklet og afprøvet i samarbejde med undervisere og studerende fra SOSU H, som allerede har erfaring i at udvikle undervisning med både Arbejdermuseet og Statens Museum for Kunst.

Projektet er støttet af Helsefonden.
Læs mere om Helsefonden

Materialet udvikles i samarbejde med SOSU H
Læs mere om SOSU H

Læs mere om museets genstandsbaserede aktiviteter og arbejde med object based learning