Kulturnat 2024

Kulturnat på Medicinsk Museion

11. oktober, 2024 - 11. oktober, 2024

Husk kulturpas

Velbekomme! En aften om krop, mad og sundhed
Kulturnatten på Medicinsk Museion er skabt i sammenhæng med museets nye udstilling Margarine – en udstilling om blodbaner og hverdagsliv. Derfor vil publikum i år kunne opleve et delikat program om sammenhæng mellem mad og krop. Hør talks om madhistorie og sundhed, vær med til at skabe et særligt ler-værk om blodpropper, og lyt til madglade sange fremført af det prisvindende Copenharmony. Kom og vær med, når Medicinsk Museion skaber en festlig og lærerig aften for alle med appetit på viden om mad, sundhed og krop.

Husk at købe kulturpas. Find dit kulturpas her:
Godt at vide | Kulturnatten

Talk: Margarines historie – kort fortalt
19 – 19:15
20.30 – 20.45 (på engelsk)
22 kg! Så meget margarine spiste den gennemsnitlige dansker i 1936. Nok til en verdensrekord. Oplev et helt særlig foredrag med historiker og kurator Malthe K. Bjerregaard, der fortæller om det kringlede, og til tider anstrengte, forhold mellem mad og sundhed. Et foredrag som tager sit afsæt i en helt almindelig hverdags-madvare; margarinen.

Talk: Spis med sanserne
19.30 – 19.45
21.00 – 21.15
Vidste du, at dine sanser spiller en kæmpe rolle, når du spiser? Måske er det derfor, vi ikke “bare” spiser det, der er sundt og rigtigt for vores overlevelse. Vores spiseoplevelse baserer sig nemlig ikke kun på fysiologiske faktorer, men også på et hav af sanseindtryk, der former vores madvalg. Med gastrofysiker Louise Beck Brønnum.

Talk: Faste – vejen til en sund alderdom?
20.00 – 20.15
21.30 – 21.45 (på engelsk)
Hvad sker der i kroppen, når du faster? Ny forskning viser, at periodisk faste påvirker vores sundhed positivt, og nedsætter vores biologiske alder – du kan simpelthen faste dig yngre! Hør aldringsforsker Morten Scheibye-Knudsen fortælle om faste, sundhed og hvorfor vi måske ikke kun skal tænke over hvad vi spiser, men også hvornår vi spiser.

Koncert: Copenharmony
22.30-23.00
Kom og lyt til madglade sange med det boblende kor Copenharmony. Hør deres fortolkninger af gamle margarinereklamesange og mange andre sprøde sange om kaffe, is og alverdens lækkerier. Copenharmony er et prisvindende kor af sangglade herrer, der vil skabe en festlig afslutning på museets Kulturnat.

Børneaktivitet: Supermad og (u)lækre farver
Kl. 18-20
Broccoli, der smager af vingummi, eller ketchup, som ikke pletter på tøjet. Kom og opfind din helt egen super-madvare udstyret med farveblyanter og fri fantasi. I kan også undersøge madens farver og se, hvordan det påvirker vores appetit. Til sidst kan I tage en helt særlig selfie, hvor dig og din familie bliver transformeret til smørgul margarine.

Kom helt tæt på samlingen
Kl. 21-22
Museets samlingsfolk har igen i år været på jagt efter spændende genstande og gode historier i museets store medicinhistoriske samling. Se et 100 år gammelt hungersnødsbrød, halslægens tavle over galt-i-halsen genstande, og en skrumpelever – alt sammen helt tæt på.

Drop-in workshop: ModelLERring af blodpropper
Kl. 19.30-21
Vidste du, at blodpropper kan have mange forskellige årsager? For nogle mennesker er genetikken en faktor, mens det for andre er livsstil og kost der spiller en stor rolle. Til denne workshop undersøger vi blodpropper – vi former blodpropper i ler, mens vi hører om den nyeste forskning og lærer hvordan lægevidenskaben i dag behandler blodpropper. Med videnskabsformidler Matilda Tjelldén.

Kulturnatten på Københavns Universitet

Hvert år fredag i uge 41 åbner Københavns Universitet dørene til Kulturnatten i København, hvor du kan gå på opdagelse i særarrangementer og aktiviteter på fakulteter, institutter og museer. Her er det muligt at besøge nogle af de steder på universitetet, som normalt er lukket efter mørkets frembrud. Her på linket finder du de forskellige arrangementer.

Kulturnatten på Københavns Universitet