Heirloom
Trust me,
I’m an Artist

 

Heirloom groede kunsteren Gina Czarnecki hudportrætter af sine døtre ved at dyrke deres celler i glasafstøbninger. I processen undergravede hun idéen om portrættet ved at repræsentere en person i sit eget biologiske materiale, fremfor maling.

Om udstillingen

I Heirloom, groede kunstneren Gina Czarnecki – sammen med professor i regenerativ medicin John Hunt – hudportrætter af hendes døtre ved at dyrke deres celler i en glasafstøbning af deres ansigt. De voksende portrætter blev badet i en væske, der fodrede dem og forhindrede infektion, og ilt- og brintniveauer blev minutiøst kontrolleret. Da de groende celler nåede samme tykkelse som papirservietter, blev de fjernet, konserveret og udstillet. Døtrene Saskia og Lola har bidraget til værket ved selv at foreslå, at deres ansigter skulle bades i væske, som om de svømmede på ryggen. De har forstået de videnskabelige processer bag, og som unge kvinder har de stærke holdninger om selvbilleder i vores samtid.

Heirloom undergraver idéen om portrættet ved ikke at repræsentere en person i maling, men i deres eget biologiske materiale. I takt med at cellerne gror, bliver fjernet og gror igen, må man spørge sig selv om forbindelsen mellem portræt og model skal findes i den fysiske lighed eller det cellulære materiale.

Udgangspunktet for Heirloom var idéen om at kunne få sit teenageansigt tilbage i fremtiden, og metoderne bag kan lede til nye muligheder for gendannelse af ansigter og kosmetisk modifikation. Sammen med lederen af Face Lab, Caroline Wilkinson, blev Gina Czarnecki og John Hunt også interesserede i, hvordan metoderne bag kunne bruges på en større skala: hvis biobankerne gemte tredimensionel information om ansigtets struktur sammen med unge hudceller, ville alle så have muligeden for at få sit ansigt som arvestykke?

Udstillingen var et eksempel på hvordan en kunstnerisk undersøgelse kan udfordre videnskab og samfund til at forestille sig nye muligheder. Sammen med hudportrætterne mødte den besøgende laboratorieudstyr, støbeforme, afstøbninger og 3D-scanninger, der afslørede processen bag kunstværket – en proces der i fremtiden kan blive til et medicinsk indgreb eller en DIY-metode. Samtidig var udstillingen et øjebliksbillede af et løbende samarbejde – de tekniske metoder blev videreudviklede, da projektet efterfølgende blev udstillet i Korea, Liverpool og Amsterdam.

Heirloom komplimenterede udstillingen Det Indsamlede Menneske, der undersøger, hvordan videnskabsfolk har samlet kropsligt materiale for at få medicinsk viden. Udstillingen slutter med nutidens biobanker, og herfra kunne besøgende se Heirloom som et bud på fremtidens biobanker. Ved at stille de to udstillinger op mod hinanden blev muligt at sammenligne, hvordan videnskabsfolk og kunstnere producerede ny viden baseret på biologisk materiale, og hvordan celler blev indsamlet, plejet og forstået inden for de forskellige områder. Projektet bidrog også til Medicinsk Museions og NNF Center for Basic Metabolic Research (CBMR)’s løbende undersøgelse af kunstens kapacitet til at afsløre processerne bag biomedicin og betydningen af praktisk, taktil erfaring.

Tidligere events

25. maj 2016 mødtes et panel for at diskutere de etiske spørgsmål bag produktionen af værket, såsom samtykke, forholdet til forældre og det at vokse menneskeceller i det offentlige rum. De diskuterede også de etiske problemer, som værket frembragte, tydeliggjorde og udfordrede: f.eks. reguleringen af DIY-celleterapi, etikken omkring adgang til personaliseret medicin og de moralske forestillinger bag visionen om at vokse et ungdommeligt ydre tilbage.

Deltagerne i panelet var Christina Wilson, kunstrådgiver og medlem af etisk råd, Morten Hillgaard Bülow, medicinhistoriker og filosof, Ida Donkin, postdoc i epigenetik ved NNF Center for Basic Metabolic Research og finalist i PhD Cup 2016; og Jens Hauser, kurator og forsker i mediestudier. Kuratoren var Karin Tybjerg fra Medicinsk Museion.

I to hands-on workshops introducerede, Gina Czarnecki og videnskabsperson Dr. Rod Dillon, som har samarbejdet på Ginas værker Quarantine og Wasted Debates, basale teknikker til at indsamle, gro og pleje forskellige slags celler. Deltagerne mødte deres egne celler i mikroskoperne, håndterede ”hud” fra kombuchasvampe og diskuterede med Gina og Rod om, hvorfor videnskabsfolk og kunstnere kan have lyst til at arbejde sammen og etiske problemer inden for institutionelle såvel som DIY-kontekster. En kurator fra Det Indsamlede Menneske-udstillingen deltog i diskussionen for at fortælle, hvordan celler bliver indsamlet og opbevaret inden for kunst-, videnskabs- og museumsverdenen.

Bag udstillingen

Projektet havde en lang række samarbejdspartnere – du kan læse mere på kunsterens hjemmeside.

Udover finansieringen fra EU Creative Europe er projektet blevet støttet af: Arts Council England; The Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research (CBMR), Københavns Universitet; og Arbejdsmarkedets Feriefond.